Obsluha a údržba hydraulického lanového navijáku

V tomto článku naleznete informace o pravidlech obsluhy a údržby hydraulického lanového navijáku. Výběr kvalitního a vhodného navijáku pro Váš vůz je důležitým krokem. Po tom, co jste si pořídili hydraulický lanový naviják, je dobré se důkladně seznámit s jeho obsluhou a údržbou. Správný provoz a údržba mají zásadní vliv na životnost a výkonnost navijáku.

Hydraulický lanový naviják a jeho údržba

Obecně bychom měli naviják udržovat co nejvíc čistý, nezanesený blátem apod. Dále bychom ho měli chránit před vlhkem. Mokrý hydraulický lanový naviják se snažíme vždy vysušit. Důležitá je jeho pravidelná kontrola, u které si všímáme, zda není nějaká část poškozena. Měli bychom si dát pozor zejména na lano, zda není opotřebené, jestli je dobře uchycené apod. Zvýšenou pozornost věnujte také všem kabelům, vypínačům a celkovému uchycení stroje. Nedá se však říct, že hydraulický naviják potřebuje nějakou specifickou a přesně danou každodenní údržbu. Vše se odvíjí od podmínek, při kterých je používán. Je dobré dělat pravidelné prohlídky u techniků, kteří hydraulický naviják demontují, vyčistí, vymění mu maziva a opotřebované díly. Jak už jsme si řekli výše, důležité je se starat a všímat si stavu lana. Ocelové lano bychom měli pravidelně mazat a v případě opotřebení jej ihned vyměnit za nové. Jestliže naviják používáme pravidelně v obtížných podmínkách, měli bychom vždy před jeho dalším použitím zkontrolovat jeho technický stav.

Zjistit více

Hydraulický lanový naviják a zásady jeho obsluhy

První zásadou, kterou byste si měli zapamatovat, je, že nikdy nesmíte připojovat či zapojovat lanový naviják, jestliže je zapnutý motor. Další zásady obsluhy, s nimiž se v tomto textu seznámíme, se týkají především lana navijáku. Je důležité, aby tažené břemeno bylo dobře upevněné, aby se lano na buben správně navíjelo. Nesmí docházet k hromadění lana na jednom místě, protože to způsobí jeho zablokování. Pokud hydraulickým lanovým navijákem táhneme jiné vozidlo, mělo by se lano zavěsit za rám auta, ne za vlečný hák. Při vhodných podmínkách se doporučuje používání kladky, která zdvojnásobí celkovou tažnou sílu navijáku. Není vhodné omotávat lano přímo okolo stromu, je třeba, aby na to byly použity vhodné pásy, popruhy apod., u kterých nedojde k přetržení. Lano navijáku by se nemělo odvíjet ze zařízení celé. Vždy by na bubnu hydraulického navijáku měly zůstat 3 – 5 závitů lana. Jinak by mohlo být přetíženo uchycení lana na bubnu navijáku, což by vedlo k jeho vyvlečení z bubnu a možnému poranění osob kolem nebo poničení vozidla. Lano navijáku musí být při navíjení vždy napnuté. Při tahání břemen je vhodné dát si pod kola klíny.
Jako každé zařízení, také hydraulický lanový naviják může skomírat, jestliže nebude používán. Je tedy třeba, aby byl alespoň jednou za měsíc uveden do chodu. Zároveň je dobré nezanedbávat pravidelné technické prohlídky, které mohou předejít různým problémům. Jestliže potřebujete technickou prohlídku, kontaktujte profesionály.

Zdroj: seal-navijaky.cz

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *