Vybíráme autonavijak I.

Vytvořili jsme pro Vás dva články, ve kterých se dozvíte, jakým způsobem a podle čeho je možné vybrat autonavijak. V druhé části Vám představíme některé autonavijaky různých značek. Rádi bychom Vám tak usnadnili výběr vhodného lanového navijáku pro Vaše vozidlo.

Autonavijak a jeho účel

Lanové autonavijaky mají mnoho využití. Základní funkcí navijáku na autě je ve většině případů vyprošťování, buď přímo vozidla, na kterém je autonavijak namontován, anebo jiných vozidel. Autonavijaky jsou nedílnou součástí terénních aut, s kterými řidiči jezdí v náročnějších podmínkách s nebezpečím zapadnutí. V profesionální oblasti autonavijaky využívají hasiči na svých vozech, dále také řidiči na vozech odtahové služby, ale jsou také hojně používány v zemědělských odvětvích za účelem vyprošťování.

Autonavijaky a jejich pohon

Podle pohonu lanového navijáku jej rozdělujeme na dva druhy, a to elektrický a hydraulický. Jak je zřejmé, elektrický je založen na elektromotoru. Ten může být buď s permanentním magnetem, což je vhodné u navijáků určených pro občasné používání, anebo se sériovým vinutím, což jsou motory výkonnější a vhodné k profesionálnímu využití. Výhodou je, že elektrický lanový autonavijak lze namontovat na většinu druhů aut bez větších zásahů. Jeho nevýhodou je, že při nepřetržitém použití bez přestávek se motor navijáku přehřívá a může se spálit. Je tedy potřeba elektrický autonavijak používat v krátkých časových úsecích s dostatečnými přestávkami k vychladnutí motoru. Hydraulické autonavijaky fungují na základě hydromotoru. Ten je poháněn z rozvodu hydrauliky vozu, nebo ve speciálních případech hydraulickým čerpadlem (průmyslová řešení). Většina nákladních aut, traktorů apod. již hydrauliku obsahuje. U běžných automobilů je potřeba společně s hydraulickým navijákem instalovat také hydraulický okruh, což může být finančně náročnější.

Zjistit více

Autonavijak a jeho tažná síla

Jedním z nejdůležitějších faktorů lanového navijáku je jeho tažná síla. Je to parametr největší možné hmotnosti břemene, kterou je daný autonavijak schopen táhnout. Vždy je uváděná maximální tažná síla navijáku, proto bychom ji neměli v žádném případě překračovat. Přetížením lanového navijáku může dojít ke zničení motoru, přetrhnutí lana apod. Potřebnou hodnotu tažné síly určujeme podle hmotnosti vozidla, na které chceme naviják připevnit. Tažná síla pro autonavijaky by měla být vždy větší, než je hmotnost daného vozidla, a to především kvůli samovyprošťování. Uváděná tažná síla zařízení platí ve většině případu pro nejspodnější vrstvu navinutého lana na buben navijáku, s dalšími vrstvami se jeho tažná síla zmenšuje. Někteří výrobci (např. ComeUp) uvádí k jednotlivým navijákům tažnou sílu podle vrstvy lana.

Autonavijaky a jejich lano

Pro lanové autonavijaky se vyrábí dva typy lan. První typ, ocelové lano, je běžnější. Je levnější, odolnější proti opotřebení a teplotě. Častěji se však poškodí při špatném navinutí na buben. Druhým typem je syntetické lano. To má nižší hmotnost a větší tažnou sílu než lano ocelové, ale není tak odolné, především vůči teplu. Syntetická lana jsou většinou nabízena jako doplňkové zboží.*** Podívejte se na náš druhý článek, ve kterém rozebíráme konkrétní typy navijáků. V případě, že potřebujete poradit, nebojte se obrátit na odborníky. Jednotlivé lanové autonavijaky si můžete prohlédnout i objednat na adrese seal-navijaky.cz.

Zdroj: http://www.navijak.sk/uzitocne-rady/

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *